ummu aisyah***
kadang-kadang rasa tu hadir tapi sukar untuk ditafsir..
aku sedaya upaya selami hati sendiri..
tapi aku tak pernah fahami..
jalan yang aku lalui jalan yang aku pilih sendiri..
tak pernah aku mohon padaNYA..
agar hati ini jangan diletakkan pada tanganku sendiri..


hari ini aku sedar..aku tanpa cintaNYA..
umpama tin kosong yang bisa dicampak kemana saja..
bunyi menyerlah tapi dalamannya kosong tak punya apa..
bersuara apabila ia melibatkan dunia..
tapi bila disebutkan hakNYA..
aku diam kelu tanpa bahasa..


aku hilang dalam pencarian..
mencari dalam kesamaran tanpa ada yang menggengam..
terduduk dalam dunia penipuan..
rupanya itu bukan kebahagiaan..
kerana hari ini aku rasa kekosongan..
dalam keseronokkan permainan ciptaan tangan-tangan..


disini aku mulakan..
bila hati aku fokuskan..
biar aku diam agar jelas kelihatan..
rupanya ada tangan-tangan yang meminta pada tuhan..
rupanya ada hati yang menyinar di keheningan malam..
rupanya ada yang menangis mencari tuhan..
rupanya ada yang menghulurkan tanpa meminta balasan..
rupanya banyak lagi yang aku terlepas pandang..


disini bentuk dunia kelihatan..
tidak banyak tapi cukup menakutkan..
aku memikirkan usia yang bakal aku gunakan..
sepanjang perjalanan akan aku terus dalam kepura-puraan..?
apa amalan yang bakal aku persembahkan..?
bagaimana akhir usiaku digunakan..?
menangisi masa silam agar boleh diperbetulkan..
atau aku mampu bersyukur Dia masih mahu menggenggam hatiku..



Labels:
0 Responses