ummu aisyah***
assalamualaikum whb..

saat ini,
air mata mengalir lagi,
teringat bonda terasa berada dihadapan,
sambil memicit sendi-sendi yang keletihan,
tidak terdengar sepatah keluhan,
tiada sebarang bantahan terhadap tanggungjawab yang dilakukan,
sekilas ku lihat timbul kasihan,
aku tunduk memuji kebesaran tuhan,
rupanya itu cuma memori semalam,
bayangan bonda menjelma dikotak ingatan.


mengimbau fasa kehidupan seorang anak,
tika masih dibuaian dan disusukan,
menangis merengek meminta perhatian,
rupanya itu kisah semalam,
cukup meninggalkan kesan.


dalam sibuk aku mencari haluan,
tertulis sebuah kisah kerinduan,
entah rindu tidak dikhabarkan,
sakit pening disimpan dalam diam,
bonda kuat lalui setiap kepayahan.


aku cuba mencari bekalan,
moga ia membantu di akhir kehidupan,
buat bonda aku sedekahkan,
biar sedikit itu aku hadiahkan,
moga usaha ku mendapat keberkatan.

nota kaki:
1) apabila mati seorang anak adam, maka terputuslah segala amalan kecuali tiga perkara, antaranya doa anak yang soleh. (HR muslim)
2) "Sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukanNya dengan sesuatu pun. Dan
berbuat baiklah kepada kedua orang tua dengan sebaik-baiknya", ( An-Nisa: 36)